Nagyon sok vállalkozó esik abba az általános hibába, hogy amint felvetődik benne a weboldal készítés ötlete, üzletet köt az első honlapkészítővel, akit talál, – lehetőleg a legolcsóbbat, – esetleg ő maga kezd neki, azonban nem rendelkezik a megfelelő tudással, amellyel ellenőrizheti, vajon elvárásainak és céljainak megfelelő honlap készült-e el.

Érdemes ezért még weboldal készítés előtt pontosítani az elvárásokat, amellyel valóban sikeres weblapot kaphatunk.

Ezek a hibák nem csak a honlap rendeltetésének megfelelő működést akadályozhatják, de komoly kárt is okozhatnak a készíttető számára, amennyiben figyelembe vesszük a tervezett bevétel kiesését, vagy a weboldal módosítására szükséges költséget.

Legtöbb esetben nincsenek is elvárások, ami hatalmas probléma. Megfelelő tervezés nélkül legtöbb esetben a tulajdonos csak a fejét vakarja, és nem érti, miért nem érkeznek látogatók a honlapra, vagy miért lépnek ki azonnal, ha rá is találtak?
Ebben a cikkben összeszedek pár fontos elemet, amelyek nélkül nem reménykedhetünk benne, hogy weboldalunk elvárásainknak megfelelő eredményt hozhat.

 

 

 

 

1. Nincs stratégia és nem tervezel előre

 

A legelső és kihagyhatatlan lépés egy weboldal tervezése során az az, hogy tisztában legyünk a konkrét céllal, amelyre használni szeretnénk a honlapot.

  • Kinek fog szólni: célközönség kutatás, amely meghatározza a dizájnelemeket és a kommunikációt.
  • Miről fog szólni: a vállalkozás identitásának és céljainak és stratégiájának meghatározása.
  • Ki ellen lépünk a szintérre: versenytárskutatás – milyen honlap és kommunikáció szükséges céljaink elérésére.

 

2. Válassz bölcsen domain nevet és tárhelyet

 

Nagyon fontos, hogy a megfelelő domain nevet válaszd magadnak. Korábban számított, hogy tartalmazza a fő kulcsszavadat, azonban ma már sokkal okosabbak az algoritmusok és a márkaépítésen van a hangsúly. Amire érdemes figyelni az az, hogy még véletlenül se legyen összekeverhető a konkurenciával – ha csak nem ez a célod. Tehát ugyanaz a domain név, csak a kiterjesztése más, például .hu helyett .eu, esetleg cegweboldal.hu helyett ceg-weboldal.hu.
Több ingyenes, vagy nagyon low budget tárhelyszolgáltató található a piacon, azonban az első lépés szolgáltatóválasztáskor egy szakember véleményét kikérni készülendő honlapunk erőforrásigényeinek meghatározására.

20 pontos útmutató weboldal készítés előtt 1

3. Reszponzív megjelenés, dizájn

 

2020-ban, amikorra már a Google bőven bevezette, hogy a mobil megjelenést részesíti előnyben, nem kérdés, hogy honlapunknak is kötelezően mobilra optimalizáltnak kell lennie. Azaz mobiltelefonon és tableten is megfelelő élményt kell nyújtson a felhasználó számára.

Valószínűleg neked is feltűnt, hogy bárhova mész, az emberek mind a mobiljukat böngészve görnyednek előre kimeredt szemmel. El kell tudniuk olvasni a tartalmaidat, tehát érdemes a betűtípusokat ennek megfelelően megválogatni, illetve azt is érdemes szem előtt tartani, hogy nem fognak várakozni az oldalbetöltésre a végtelenségig.

Felejtsd el az ingyenes sablonokat! Sok bosszúságtól kíméled meg magad, ha nem használsz ilyeneket, hiszen nem tudhatod, milyen biztonsági réseket, hibás kódokat tartalmaznak. Nem kapsz hozzájuk frissítéseket, ha pedig beüt a baj, nem lesz, kihez forduljál segítségért.

 

4. Logó és favicon használata

 

Logód határozza meg legtöbb esetben honlapod arculatát. A színei, stílusa, mind-mind vállalkozásod hitvallását tükrözi, ráadásul ezt kell nézegetned az elkövetkezendő évtizedben – jó esetben. Ráadásul nem is neked kell tetszeni, hanem ügyfeleidnek. Nagyon sok vállalkozó nehezen lép túl ezen, pedig sok múlik rajta.

A felhasználók nagy többsége több lapfület is megnyit és tart nyitva böngészés közben. Nem csak a felhasználói élményt rontjuk azáltal, hogy nem tudja szegény, hova kattintson, ha vissza szeretne térni weboldalunkra, de elhalasztjuk a lehetőséget is, hogy tudatába égjen a márkajelzésünk.

 

5. Weboldal készítés előtt tervezd meg az oldalakat és a tartalmat

 

  • Mit szeretnél átadni a látogatóknak?
  • Mi csigázza fel az érdeklődésüket és tartja őket az oldalon?
  • Hány oldalt kell létrehozni ahhoz, hogy ezt hatékonyan megvalósítható legyen?
  • Eredményes versenytársaid hogy kivitelezték ezt?
  • Esetleg hivatásos szövegíróval sikeresebb eredményt tudnál elérni?

 

6. Ne csak a szolgáltatásodra és termékedre fókuszálj

 

Az esetek többségében nem te vagy az egyetlen harcos a piacon. Tedd magad különlegessé és indokold meg, miben vagy más, mint a többi, amiért tőled érdemes vásárolni.

Tedd személyessé, próbálj meg minél nagyobb elköteleződést kialakítani a látogatóval. Építs brandet, növeld az elköteleződést mikrokonverziókkal és történetekkel, amelyek céged hitvallásával kapcsolatosak.

 

7. Tereld az érdeklődőket a honlapon

 

Megtalálták a honlapodat. Remek, gratulálunk!

A következő lépés, hogy ne hagyd a felhasználókat eltévedni. Honlapod felépítése legyen ésszerű. Használj egyértelmű struktúrát, linkeket, megfelelő színű és nagyságú CTA (call to action – cselekvésre felhívó) gombokat. Irányítsd őket, hova szeretnéd, hogy kattintsanak.

Pontosan lássák, hol és hogyan tudják felvenni veled a kapcsolatot.

Érdemes elolvastatni látogatóiddal pár vásárlói visszajelzést is, hogy megjöjjön a kedvük a további böngészéshez.

 

8. Jól néz ki a változó főoldali kép? Felejtsd el!

 

Tök jól néz ki, ha honlapod főoldalán változnak a fold feletti (betöltéskor megjelenő nézet) képek? El kell keserítselek. Kutya nem kíváncsi rá.

Őszintén, te hányszor nézted meg őket más honlapján? Viszont lelassítják a betöltési időt, így esélyessé válhatsz arra, hogy kilépnek az oldaladról, mielőtt betöltődött volna. Ugyanez érvényes a videókra is. Remekül bemutathatóak szolgáltatásoddal kapcsolatos képek és videók egy arra kijelölt aloldalon, vagy a YouTubeon is.

20 pontos útmutató weboldal készítés előtt 2

9. Analitikai eszközök

 

A Google Analytics és a Search Console a Google ingyenes analitikai eszközei, amelyek pár kód bemásolásával a honlapodra olyan előnyökkel ruház fel, amelyekkel mérni tudod látogatóid viselkedését, láthatod a kulcsszavakat, amellyel a weboldalra érkeztek, hol hagyták el az oldalt, vagy milyen hibákat fedeztek fel a Google robotjai a honlapon, amelyek javítást igényelnek.

Ezek azok az eszközök, amely nélkül nem érdemes honlapot üzemeltetni, ha optimalizálni szeretnéd a teljesítményét.

 

10. Általános adataid legyenek naprakészek

 

A név, cím, telefonszám pontos adatai nagyon fontosak, hiszen ez alapján köti össze a Google vállalkozásodat online megjelenéseiddel. A LinkedIn, Facebook, vagy a Google Cégem megfelelő beállítása kihagyhatatlan feladat egy vállalkozás online jelenlétének növelése érdekében. Mindenhol legyen azonos, hogy pontosan tudja, éppen rólad van szó. Ezt az apró mozzanatot sokan alulértékelik, pedig nagyon-nagyon fontos hitelességed növelése érdekében.

 

11. Ne becsüld le a blogolás jelentőségét

 

Weboldalad blogja a sikered kulcsa lehet. Személyre szabhatod a posztokat, miáltal megkülönböztetheted magad a versenytársaidtól, ráadásul remekül optimalizálható a hosszú keresési kulcsszavakra is, amely az értékesítési tölcséred fontos eleme lehet.

Fontos, hogy mind a meta leírások, mind a HTML szerkezete legyen megfelelő, hogy ne csak a felhasználók, de a Google is tudjon arról, milyen remek tartalmat írtál jövendőbeli látogatóid számára.

 

12. Figyeld a belső tartalmaidat is

 

Nem csak a főoldalad létezik. Aloldalaidnak is ugyanolyan fontos szerepük van a láthatóságban.

Amennyiben fontos információt tartalmaznak, de a Google szemében gyengébben teljesítenek, érdemes a közösségi platformokon terjeszteni, a Google előtt pedig láthatatlanná tenni, hogy ne csökkentse weboldalad hitelességét. Vagy tovább fejleszteni a tartalmat természetesen…

Érdemes ezeket a tartalmakat összelinkelni is, amivel a látogató még több, hasznos információhoz juthat, ráadásul a Google is egyértelműbben tudja beazonosítani honlapod struktúráját, sőt növelheted a weboldalon eltöltött idő hosszát is.

 

13. Felejtsd el a rossz minőségű képeket

 

Potenciális vásárlóid talán most először találkoznak vállalkozásoddal a honlapon keresztül, így nem engedheted meg magadnak, hogy silány minőségű képekkel hirdesd magad. Ezáltal ugyanis vállalkozásodat minősíted.

Ne használj, pixeles, homályos képeket, csakis kimagasló minőségűeket illessz weboldaladba, – még akkor is, ha esetleg ehhez egy professzionális fotós segítségét kell igénybe venned. Több, ingyenes stock fotókat kínáló platform is van a weben, példul a Pixabay, azonban stratégiailag fontos helyekre semmiképpen ne válassz közülük, hiszen így csak egy leszel a többi versenytársad közül. Mellesleg azt se felejtsük el, ha tetszik egy kép, nem töltheted le csak úgy, hogy saját részre felhasználhasd. Egyrészről nem csak nem etikus, de szerzői jogok is fűződhetnek hozzá, így gyakorlatilag lopást követsz el, ha azokat felhasználod.

A lopást pedig nem csak a Google büntetheti egy esetleges indexből kitiltással, de a szerző is benyújthat érte egy komolyabb számlát.

 

14. Ne használj túl hosszú videókat

 

Videók használatával növelheted az oldalon eltöltött időt és az érdeklődők elkötelezettségét. Azonban visszájára is fordulhat a dolog, ha túl hosszú és unalmas videókat készítesz. A videókat ügyfeleid érdeklődésének felkeltésére használd, ne a türelmük tesztelésére!

Amennyiben úgy érzed, üzeneted, amelyet meg szeretnél osztani a közönséggel fontos, de hosszú, inkább oszd el több, kisebb részre.

Logikus struktúrát követő oktatóvideóid lehetnek egy kicsit hosszabbak. Minden más videó esetében szorítkozz 60-90 másodpercre.

20 pontos útmutató weboldal készítés előtt 3

15. Eszedbe se jusson elindítani egy weboldalt keresőoptimalizálás nélkül

 

Elkészült és remekül néz ki weboldalad, könnyen navigálható és kimondottan élvezetes böngészési élményt nyújt. Szuper!

Azonban, ha nem SEO elemekre építed, könnyedén elveszhet az internet hatalmas óceánjában. A honlap kialakításakor érdemes egy SEO szakértő véleményét is kikérni, ha nem szeretnéd, hogy weboldalad is egy vízbe került online balta sorsára jusson, amely nagyon gyorsan merül el a digitális víztömegben.

A SEO nem a weboldal készítés után kezdődik, hanem azzal indul!

20 pontos útmutató weboldal készítés előtt 4

16. Felhasználóid sebességmániások

 

Milyen gyorsan töltődik be weboldalad? John Müller (Google) szerint a Google egyelőre toleránsabb, mint a felhasználóid. 5+ másodperces betöltési idő esetén nagy esélyed van rá, hogy nem várják meg a betöltődési időt és gyorsan elhagyják az oldalt és a konkurenciád oldalát fogják meglátogatni.    

Egyes tényezőkre, nincs befolyásod, mint például, milyen eszközön vagy internetkapcsolaton keresztül böngésznek az emberek. Azonban megkönnyítheted nekik a látogatást, ha elengeded azokat az elemeket, amelyek – szerinted – jól néznek ki (habár legtöbb esetben nem segítenek semmilyen konverziót). Ilyen például a hajtás feletti videók, flash animációk, vagy a rengeteg kép használata, amelyek valljuk be a legtöbb esetben nem azt az információt tartalmazzák, amiért a felhasználók a honlapra érkeztek.

 

17. Felejtsd el a kulcsszó halmozást!

 

Valamikor hatásos praktika volt a kulcsszavak halmozása egy weboldalon. Azonban a Google Panda és Pingvin algoritmusok óta, ha valaki ezzel próbálkozik, komoly szankciókkal szembesülhet.

A Google algoritmusa rendkívül hatékonyan azonosítják azokat az oldalakat, amelyek nem megfelelő sűrűségű kulcsszavakat tartalmaznak, amely egyes esetekben akár az oldal eltávolításához is vezethet a Google keresési találataiból.

Az indok pedig nagyon egyszerű: nem lehet felhasználóbarát tartalom az, amely ugyanazokat a szavakat ismétli újra és újra és újra. A Google pedig a felhasználóknak szeretne kedvezni. Minden másra ott a Mastercard és a fizetett hirdetések.

 

18. Ne használj természetellenes linkeket

 

A linkvásárlás jó ötletnek tűnhet honlapod rangsorolásának javítása érdekében, azonban a legtöbb esetben ezek a linkek nagyon gyenge minőségűek, és több kárt okoznak, mint hasznot. A Google az ilyen megvásárolt linkeket „természetellenesnek” tekinti, és hasonlóan a kulcsszóhalmozáshoz, eltávolíthatják értük az oldalakat a keresési eredményekből. Összpontosíts olyan, természetes Google-barát linkek építésére, mint például a vendég blogolás vagy egyéb médiamegjelenések.

 

19. Légy jelen a közösségi médiában

 

Honlapod a vállalkozásodat képviseli, amiről nyilvánvalóan csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. A felhasználók azonban, akik weboldaladra kerültek, elég rutinosak ahhoz, hogy ne higyjék el minden szavad. Nagy valószínűség szerint körbe fognak nézni a közösségi médiákban és a Google Cégemben is, mi egyéb tudható még rólad. Nem mellesleg jelentős mennyiségű honlapodra érkező forgalomtól is eleshetsz, ha kihagyod ez a lehetőséget.

 

20. Számolj

 

Nem érdemes úgy honlapot készíttetni, hogy ne vedd figyelembe a felmerülő költségeket, ellenkező esetben magadra maradhatsz egy félig kész, vagy éppen elkészült, de láthatatlan weboldallal.

Amennyiben professzionális eredményre vágysz, nem valószínű, hogy 50 ezer forintból meg fogod úszni. Tervezés, tárhely, domain, weboldal dizájn, SEO, szövegírás, képek, esetleg videók, közösségi média…

Ugyan minden megoldásnak van egy még olcsóbb verziója, mégis érdemes utánaérdeklődni és összehasonlítani, hogy azért az árért mit, vagy mit nem kaphatsz meg.

 

Remélem sikerült egy általános betekintést nyújtani a weboldal készítés egy pár alap lépésének fontosabb állomásaira.

Ha ezeket szem előtt tartod, máris erősebb weboldallal lépsz ki a piacra, mint versenytársaid nagy többsége.