Online marketing eszközök típusai, taktikái, költségei, utánkövetés és a többi…

 

Nagy vonalakban: az online marketing eszközök azokat a stratégiákat és taktikákat foglalják magukban, amelyekkel egy vállalkozás egy előre meghatározott célközönséget kíván elérni az online térben. Napjainkban a legtöbb fogyasztó az interneten keres információt és megoldást a problémáira, mielőtt termékeket vásárolna, vagy szolgáltatást venne igénybe, tehát nem kérdés, hogy minden vállalkozásnak szüksége van online jelenlétre az általános marketing stratégiája részeként.

Az online marketing eszközök megfelelő alkalmazása biztosíthatja egy cég jövőjét.

Ezért nagyon fontos, hogy minden esetben alapos tervezéssel induljunk neki ötleteink megvalósításának. Ebben cikkben az alapokkal foglalkozom, amely nélkül nem érdemes fejest ugrani a digitális marketing rejtelmeibe, bármennyire is lelkesek vagyunk. 

 

 

 

 

Marketing típusok és taktikák

 

Az online marketing eszözök nagyon hatékony és pénztárcakímélő megoldást kínálnak, amely minden üzleti terv és marketing stratégia része kellene, hogy legyen, hiszen több lehetőség is rendelkezésedre áll, miáltal népszerűsítheted vállalkozásodat és potenciális vásárlóidat elérheted az online térben.

1. Weboldal

Remek módszer a cég vagy vállalat márka identitásának meghatározására. Szöveg, kép, hang- és videóanyagokat is használhatsz a cég üzenetének továbbítására, valamint a meglévő és potenciális ügyfelek tájékoztatására a vállalkozás termékeinek vagy szolgáltatásainak jellemzőiről és előnyeiről. A weboldal céljainak megfelelően nem minden honlap képes lead generálásra (érdeklődök adatainak megszerzésére) vagy egy termék, vagy szolgáltatás online értékesítésére.

 

2. Keresőmarketing (SEM – search engine marketing)

A keresőmarketing magában foglalja a keresőmotorokon keresztül történő marketinget, legyen szó akár a weboldal természetes (organikus) helyezéseinek javításáról a keresőmotor-optimalizálás által (SEO), vagy a kattintás alapú fizetett hirdetésekről (PPC – SEA).

 

3. E-mail marketing

Habár sokan temetik, az e-mail marketing még mindig hatékony módszer a már meglévő kapcsolatok fenntartására a vállalkozás és ügyfelei között. A GDPR előtt volt lehetőség célközönség alapú emailcímek vásárlására, de már hatóságilag tiltott emaileket küldeni olyan címekre, amelyekre vonatkozóan nem rendelkezünk bizonyítható beleegyezéssel, hogy szívesen fogadják a megkeresést. A megoldás, ha honlapunkon keresztül végezzük a lead gyűjtést, így nem csak beleegyezéssel rendelkezünk, de biztosak lehetünk abban is, hogy hírleveleink és csali ajánlatunk a megfelelő célközönség mappájában landol.

 

4. Vizuális hirdetés

Más weboldalakon is vásárolhatsz a célközönség érdeklődési körének megfelelő képes hirdetési felületet. Az árak a honlap forgalmának, célközönségének, valamint a hirdetés méretétől és elhelyezésétől függően változhat.

 

5. Marketing PR cikkek

A vizuális hirdetésekhez hasonlóan más, nagy nézettséggel bíró honlapokon szöveges hirdetéseket is megjeleníthetsz cikkek formájában, amely vállalkozásod, szolgáltatásod vagy termékeid előnyeit mutatja be. Hátrányai, hogy komoly forgalommal rendelkező honlapokon igen borsos árat kérnek érte, és legtöbb esetben a megjelent cikknek is megfelelő minőségűnek kell lennie, amelyhez gyakran hivatásos szövegírót kell alkalmazni. Azonban, ha igazán érdekes, naprakész cikkel keressük fel a megfelelő embert – akinek megtalálása ugyan nem egyszerű feladat – akár ingyenes megjelenéshez is juthatunk.

 

 6. Jelenlét a közösségi platformokon

Létrehozhatsz vagy részt vehetsz olyan fórumok vagy csoportok közösségében, ahol értéket teremthetsz. Adj tanácsot, segíts másokon, hogy megismerjék a nevedet. Válaszolj kérdésekre, legyen véleményed és dobj fel érdekes tartalmakat. Ezzel nem csak a kevesebb tudású embereknek segítesz, de kapcsolatokat is építhetsz, sőt akár ügyfeleket is szerezhetsz.

 

7. Tartalommarketing

vállalkozásodhoz kapcsoló cikkek publikálása nagyon hasznos lehet, akár a saját, akár más oldalakon osztod meg. Amennyiben a saját oldalon kerül ki, – és megfelelően optimalizált, – fontos része lehet a SEO stratégiádnak. Amennyiben pedig más oldalakon osztod meg, honlapod és a céged iránti bizalom növelését segítheti elő. Mivel az írás igen időigényes folyamat, érdemes a már meglévő tartalmakat is fejleszteni, darabolni, esetleg más formába önteni a különböző platformok és célközönség igényeinek megfelelően.

 

8. Közösségi média marketing

Egyre gyorsuló kapcsolatok világát éljük, ahol már a fogyasztók is elvárják az azonnali kapcsolatba lépés lehetőségét, a közösségi média pedig remek platform ezeknek az igényeknek a kiszolgálására. A közösségi média marketing akkor lesz igazán sikeres, ha előzetes felmérés alapján pontos meghatározásra került a célközönség által használt platform, legyen az Instagram, Twitter, LinkedIn, Facebook, Pinterest vagy Telegram. Nem érdemes az összes platformon jelen lenni, hiszen az elképesztő erőfeszítéseket és költséget emésztene fel. Dolgozz ki egy stratégia és tartalomtervet, hogy igazán hatékony elérést produkálhass. Soha nem szabad a saját fejünk után menni, mindig végezz előtte alapos kutatást, ellenkező esetben előfordulhat, hogy saját magad célközönsége leszel. Lehet, hogy furán hangzik, de sokan elkövetik ezt a hibát, és az “én majd azt tudom” felkiáltással teljesen másik irányba indulnak el, mint amerre a valódi ügyfelei találhatók

 

9. Lokális marketing

Kis vállalkozások esetében, főleg, ha csak egy bizonyos területen szolgáltatnak, nincs szükség felesleges online marketing “hókuszpókuszokra”, tökéletes eredményt hozhat az is, ha csupán a Google Cégem szolgáltatásban, esetleg a Facebookon jelennek meg. Mind a kettő lehetőség remek lehetőségeket rejt – megfelelő használat és beállítások mellett -, hogy hozzájáruljon egy lokális üzlet maximális kihasználtságához. Sok esetben teljesen felesleges, hogy a tulajdonos értékes idejét és pénzét az éppen divatos csatornákon való megjelenésre pazarolja.

 

10. Értékelések

Az értékelések jelentőségét soha nem szabad alulbecsülni. Tedd a szívedre a kezed, hányszor álltál már el egy vásárlástól vagy megkereséstől, mert valahol negatív értékelésre bukkantál a keresett vállalkozás szolgáltatásával vagy termékével kapcsolatban, vagy hányszor nyomtad meg azonnal a vásárlás gombot, mert pozitív visszajelzéseket olvastál?

Na ugye! Szerezz minél több értékelést vállalkozásodra vonatkozóan és ne csak a barátoktól. Kérd meg ügyfeleidet, értékeljenek ők is. Amennyiben valós negatív kommentet kapsz, nem kell felhúzni az orrod, próbálj meg kedvesen segíteni és érdeklődni, mi volt a gond, majd lehetőséged szerint orvosold nyilvánosan a felmerült problémát. Ne feledd, sokan fogják olvasni azt, és ez alapján döntik majd el, hogy érdemes-e megnyomni azt a bizonyos gombot!

 

11. Márkaépítés

Az emberek sokkal könnyebben képesek elköteleződni, amennyiben látnak egy arcot, vagy jelképet egy termék mögött. Sőt minél gyakrabban látják, annál könnyebben kapcsolódnak. Egyszerű pszichológia.

12. Csatornák kialakítása

A fent említett lehetőségek leghatékonyabb kihasználása érdekében érdemes a céloknak és a célközönségnek megfelelő csatornák kialakítása. Mit jelent ez pontosan? A konverzió legtöbb esetben nem azonnal érkezik. A folyamat akkor kezdődik el, amikor az érdeklődő először találkozik termékeddel vagy szolgáltatásoddal. Lehet, hogy egy fájdalompontján találtad el az egyik blogbejegyzéseddel, amely pont azzal foglalkozik, hogyan találhat megoldást a problémájára. Amennyiben marketingstratégiád megfelelően van kialakítva, ő már egy szegmensbe kerülve marketingstratégiád olyan elemét képezheti, akit a következő lépcsőkön végigvezetve és egyre erősebb kötődést kialakítva, ügyféllé, esetleg visszatérő vásárlóvá varázsolhatsz más csatornák alkalmazásával.

 

Online Marketing eszközök - kisokos kisvállalkozásoknak számára 1

 

Az online marketing eszközökre fordított kiadások

 

Az interneten nagyon sok, jó minőségű online marketing eszközöket oktató anyag található akár ingyen is (pl. YouTube, Udemy). Érdemes azonban szem előtt tartani, hogy egy bizonyos szinten túl senki nem ad valóban magas szintű tudást, ráadásul a valós eredmények hosszú gyakorlat után érhetők csak el. Ennek fényében van olyan helyzet, amikor érdemes pénzt költeni a hatékony és professzionális megjelenésre.

Például, vegyük figyelembe, hogy egy ingyenes tárhely vagy domain soha nem fogja ugyanazokat az előnyöket biztosítani, mint amiért fizetni kell. Nincsen ingyen ebéd. Szerencsére nem kell kölcsönt felvenni ezekre a tételekre, évi 10 ezer forinttól már találhatunk olyan szolgáltatót, amely egy céges honlapnak megfelelő hátteret biztosíthat. Honlapkészítés esetén távolról úgy tűnhet, egy WordPress honlapot bárki “összekattintgathat”, azonban az ördög itt is a részletekben rejlik, amellyel nem csak a honlap biztonságát veszélyeztetheti egy hozzá nem értő kezdő, de az érdeklődők és a Google is nagyot legyintve hagyják el a honlapot érkezés után, ha egyáltalán eljutottak oda valahogyan.
Amire még nagyon oda kell figyelni, hogy sok fejlesztő “csak” fejleszt, azaz sok esetben fogalma sincs azokról a dolgokról, amellyel a honlap egyáltalán megjelenhetne a Google keresési találatai között, vagy a kötelező hivatalos elemek, pl. adatvédelem, impresszum stb. fontosságáról, így nagy veszélybe sodorhatjuk magunkat. Érdemes ezekről előre tájékozódni és egyeztetni a szakemberrel.

Az e-mail automatizmusok, hírlevélküldési lehetőség szintén pénzbe kerül, habár a Mailchimp 2000 előfizetőig ingyenes, de érdemes körbenézni, találunk-e esetleg másik megoldást, amely nagyobb megtérülést kínálhat, esetleg felépíthetők vele olyan automatizmusok, amellyel rengeteg időt megspórolhat a vállalkozás.

Már a Facebook sem ingyenes, hiába tűnik annak. Van ugyan pár lehetőség, amellyel organikusan nagyobb számú közönség érhető el, de ott az időddel fizetsz, hiszen rengeteg munkába kerül fenntartani azt. Természetesen a PPC hirdetések, mind a Facebookon, mint a Google Ads platformján pénzbe kerülnek. Sőt ezek az eszközök jóval nagyobb megtérülést eredményeznek egy olyan ember által, aki PPC hirdetésekkel fekszik, kel és azt is reggelizik.

10 évvel ezelőtt még elég volt úgy keresőoptimalizálni egy weboldalt, ha elhelyeztünk pár linket egy linkfarmon és meg lettek adva a meta adatok, esetleg egy kis kulcsszóhalmozás, és topon volt a honlap. Ma azonban ezekért más komoly visszasorolást is kaphatunk, és a keresőmotor optimalizálás is kikönyökölte magának a “szakma” besorolást, ami szintén költségekkel jár.

 

Az online marketing eszközök eredményeinek követése

 

 

Akár fizetsz érte, akár nem, egy marketing stratégia pénzbe kerül. Ha nem pénzt, akkor az idődet teszed bele, amit másra is fordíthatnál. Nyilván tudni szeretnéd, hogy mi működik és mi nem? Tehát nyomon kell követni az eredményeket.

Platformtól függően több módszer is létezik az eredmények utánkövetésére, de az első lépés általában egy honlap elkészültétől kezdve, a Google Analytics és a Search Console összekötése. Enélkül nem érdemes honlapot üzemeltetni, hiszen ingyenes és kihagyhatatlan eszközök, amelyek olyan adatokhoz adnak hozzáférést, amellyel weboldalad legfontosabb mérőszámait mutatják.  A legtöbb közösségi média és hírlevélküldő felület is rendelkezik saját analitikai eszközökkel, amelyet, ha nem elemzel, komoly hátrányba kerülhetsz a versenytársaiddal szemben és feleslegesen dobhatsz ki pénzt az ablakon azokra at online marketing eszközökre, kampányokra, amelyeken az első napokon látszik, nem fognak működni.

Az algoritmusoknak idő kell, míg összegyűjtik a megfelelő adatokat, majd ezek ismeretében érdemes apró módosításokat végezni első körben, ha nem A/B tesztekkel indítottál kampányt, majd ismét várni, míg megjönnek az eredmények, és újra és újra elvégezni ezeket a műveleteket, amíg meg nem érkeznek az áhított számok és konverziók.

 

A marketing egy maraton

 

Noha az online marketing eszközök használatába vetett erőfeszítések eredményei gyorsan láthatók, a valóságban a marketing, különösen, ha hosszú távú eredményeket szeretnél, időbe telik, hiszen egyre zsúfoltabb és hangosabb piacon versenyzel. Minél jobban optimalizálod stratégiádat és kapcsolódsz az ideális ügyfélkörödhöz, annál jobb eredményeid lesznek. Ha kiváló terméket vagy szolgáltatást nyújtasz, és figyelmes vagy az ügyfelekkel, pozitív véleményeket és ajánlásokat szerezhetsz, akik segítenek kitűnni a tömegből.

 

Remélem sikerült rávilágítani az online marketing eszközök közötti összefüggésekre.

Zsenialitásuk abban rejlik, hogy mérhető eredményekkel navigálhatsz a működő és nem működő kampányok között az egyre javuló eredmények érdekében.

Milyen hasznos volt számodra ez a tartalom?

5 / 5. Ennyi szavazatból: 1

Ez a cikk még nincs értékelve, legyél te az első!

Örülünk, hogy hasznosnak találtad ezt a cikket.

Több értékes tartalomért kövess bennünket a Facebookon is!