Aki valamennyire is érdeklődik a keresőoptimalizálás “fortélyai” iránt, jól tudja, hogy gyakorlatai sokszor hónapról-hónapra változnak, de évente biztosan módosít valamit a Google, annak érdekében, hogy minél jobban, minőségibb szolgáltatást nyújtva legyen képes kiszolgálni az információt keresők igényeit.
10 éve még pár egyszerű gyakorlattal elérhető volt a találati lista elejére való kerülés, manapság azonban már több, mint 200 tényező alapján rangsorolnak az algoritmusok, melyeket ráadásul nagy titokban is tart a Google. Algoritmusaikat folyamatosan frissítik és fejlesztik, hogy felhasználóik számára a legjobb és leghatékonyabb eredményeket biztosíthassák. Az elmúlt évtizedben a Google jelentős frissítéseket vezetett be, és ezek mindegyike komoly hatással volt a keresőoptimalizálás gyakorlatára.
Olvass röviden és tömören a Google algoritmusairól:
Panda – 2011
A Google első, jelentős frissítése a Panda volt.
Célja a nagyon gyenge tartalommal bíró oldalak kiszűrése volt, amellyel a tartalmasabb honlapokat előbbre sorolta. Ennek okai lehettek: gyenge tartalom, túl sok reklám, linkfarmként használt oldalak, vagy amelyeket csak más oldalak keresőoptimalizálása céljából hoztak létre. 2016-ban a központi algoritmus részévé tették.
Velence – 2012
A Velence algoritmus munkába állítása azt jelentette, hogy a Google megértette, az embereknek fontosak a lokális találatok. A Velence algoritmus után kezdtek el érkezni egy megadott hely, vagy IP címek alapján szűrt találatok.
Pingvin – 2012
A Pingvin algoritmus a linképítőkre csapott le. Célja a linkek, linkstruktúrák elemzése, és a manipulált, vásárolt, vagy gyanús linkek kiszűrése. Ez a algoritmusok a SEO szakembereket próbálta meg elriasztani a linkek manipulásától. Amennyiben az algoritmus úgy ítélte meg, a honlap linkstruktúrája a Google befolyásolásának érdekében történt, akár komoly helyezésvesztést is kiszabhatott rá, de mindenképpen befolyásolta az oldal minőségi pontszámát. 2016-ban az alapalgoritmus részévé vált.
Kalóz – 2012
A Kalóz frissítést a szerzői jogok védelme érdekében tették közzé. Célja az illegális, lopott tartalmak kiszűrése volt. Ezen oldalak szintén hátrasorolással lettek büntetve.
Kolibri – 2013
A Kolibri algoritmust nem büntetési céllal hozta létre a Google. Amikor rájöttek, hogy az emberek nem csak egyes szavakra, hanem szóösszetételekre keresnek rá és kérdéseket tesznek fel, alkalmazkodnia kellett a kialakult helyzethez, ezért felrepentették a Kolibrit.
Mivel büntetési célja nem volt, okozott némi fejtörést a SEO szakembereknek és szövegíróknak, miképpen alkalmazkodhatnának a változásokhoz, hiszen rangsorolási szempontokra gyakorolt hatása egyértelmű volt.
Végül arra jutottak, hogy a szövegekben érdemes természetes nyelvezetet használni, kerülbni kell a kulcsszóhalmozást és optimalizáláskor érdemes figyelembe venni a szinonimák és a hosszú kulcsszavak alkalmazását is.
Galamb – 2014
Ismét egy madár. A Galamb a találati listákat és a térképes találatokat is érintette. Előtérbe került a lokális SEO. Célja a lokális találatok relevánsabb és jobb minőségűvé tétele, az organikus rangsorolási tényezők figyelembe vétele mellett.
HTTPS / SSL – 2014
Előtérben a biztonság. 2014-ben a Google úgy döntött, ad egy kis rangsorolási előnyt azoknak a weboldalaknak, amelyek HTTPS protokollt használnak annak érdekében, hogy a weboldal és a felhasználó közötti kapcsolat biztonságos legyen.
Mobilbarát frissítés – 2015
A SEO iparág ezt a Google frissítést „Mobilegeddonnak” nevezte, mivel azt hitték, alapjaiban fogja megrengetni a találati listák eredményeit. 2015-ben már a keresések több, mint 50%-a mobiltelefonról történt. Így nem véletlen, hogy a Google úgy gondolta, eljött az idő, hogy rávezessék a honlap tulajdonosokat a mobilra optimalizált weboldalak készítésére. Drámai beceneve ellenére a mobil frissítés nem rontotta le lényegesen a legtöbb honlap helyzetét a találati listán, de mára már érezhető a hatása.
RankBrain – 2015
A RankBrain a Google egyik modern algoritmusa, amely gépi tanulást alkalmaz a lekérdezések kezelésére. A RankBrainnek köszönhető például, ha nem jut eszedbe egy szó, vagy név és körülírod, nagy eséllyel meg fog jelenni a találati listán a keresett kifejezés, ugyanis ez az algoritmus helyetted gondolkodik. Az algoritmus folyamatosan elemzi a korábbi találatok minőségét és folyamatosan fejleszti magát. A Google egyik legfontosabb és legjelentősebb algoritmusa.
Nem igazán lehet optimalizálni rá hagyományos értelemben, de a minőségi tartalom használata és a megfelelő szövegek írása által jobban megérti az üzenetet, amelyet át szeretnénk adni.
Oposszum – 2016
2016 szeptemberében eljött az idő egy újabb lokális frissítésre. Az Oposszum frissítés lényeges változásokat hozott a helyi rangsorolásban. A frissítés után a helyi eredmények változatosabbá váltak és a kereső fizikai helyzetétől illetve a lekérdezés megfogalmazásától függően jelentek meg. Sok kisvállalkozásnak nagy könnyebbség volt ez a módosítás.
Mobil sebesség frissítés – 2018
Mivel egyre többen használják mobiltelefonjukat az információk keresésére, a Google felismerte, hogy a megfelelő felhasználó élmény garantálásának érdekében ki kell kényszerítenie a minél gyorsabb honlapok használatát. Ez a frissítés komoly rangsorolási tényezővel bír, azonban elsősorban az igazán lassú weboldalakat érintette.
Medic – 2018
Ez az algoritmus frissítés nagy félelmet váltott ki az orvosi témában érintett honlaptulajdonosok körében, és valóban nagy mozgásokat okozott a találati listában, és nem csak őket érintette. Pontos célja nem világos, de úgy gondolják, hogy az emberek védelme érdekében sorolták vissza a Google által kevésbé hitelesnek ítélt oldalakat.
BERT – 2019
A Google a BERT frissítést az „elmúlt öt év legnagyobb változásaként” jelentette be, amely „tíz keresés közül egyet biztos befolyásol”. Gépi tanulású algoritmus, egy neurális hálózat alapú technika a természetes nyelvfeldolgozáshoz (NLP).
A BERT kitalálhatja egy szó teljes szövegkörnyezetét, megnézi azokat a szavakat, amelyek előtte és utána állnak. Más szóval, nem egy-egy szót vizsgál, hanem az egész szöveg környezetét és kapcsolatát.
Google algoritmusok, hogyan tovább?
A Google a 2010-es évek eleje óta egyre fejlettebbé válik.. Az évtized első szakaszában a jelentősebb frissítések a spam jellegű találatok és a rendszer megtévesztésére irányuló webhelyek elleni küzdelemre összpontosultak. Az idő előrehaladtával azonban a keresési eredmények minőségének javítása volt a fő cél, melyek révén az asztali, a mobil és a helyi találatok is pontosan azt adják a felhasználóknak, amit keresnek.